Zo všetkých otázok, ktoré dostávam od svojich klientov je otázka „Ako mám začať?“ tá, ktorú dostávam NAJVIAC. Ak ste nikdy predtým nezostavili rozpočet, alebo ak žijete od výplaty k výplate, myšlienka začať, môže pôsobiť dosť zdrvujúco. Ale zostavenie realistického finančného plánu, ktorý bude pre VÁS pracovať a pomôže vám dosiahnuť vaše ciele, je naozaj oveľa jednoduchšie, ako si možno myslíte. V tomto príspevku vás prevediem všetkým, čo potrebujete vedieť, aby ste mohli začať s prvým rozpočtom. Poďme na to!
KROK PRVÝ – STANOVTE SI SVOJE CIELE
Mnoho ľudí tento krok preskočí, ale je to zásadný prvý krok v každom úspešnom finančnom pláne. Ak neviete, čo sa snažíte dosiahnuť so svojím rozpočtom, nikdy sa tam nedostanete. Venujte teda pár minút rozhodnutiu, čo sa snažíte dosiahnuť. Snažíte sa do 12 mesiacov oslobodiť od dlhov? Šetríte na svadbu priateľa, ktorá bude už o 3 mesiace? Kúpiť synovi nohavice do konca leta? Vytvoriť čo najskôr finančnú rezervu vo výške 1 000 Eur?
Popremýšľajte, čo vás viedlo k rozhodnutiu začať s rozpočtovaním. Nech už sa snažíte so svojimi peniazmi dosiahnuť čokoľvek, zapíšte si ich a stanovte cieľový časový rámec pre ich uskutočnenie. Potom navrhnete svoj rozpočet tak, aby vám pomohol dosiahnuť tieto ciele.
Začnite so svojimi cieľmi . Ak neviete, čo sa snažíte dosiahnuť so svojím rozpočtom, nikdy to nedosiahnete.
KROK DRUHÝ – ZISTITE, KOĽKO DLŽÍTE
To môže byť pre niektorých ľudí skutočne ťažký krok. Mnoho ľudí – najmä tých, ktorí nikdy predtým nemali rozpočet – je úplne spokojných s tým, že presne nevedia , aký veľký dlh majú. Hej, nevedomosť je blaženosť, však? Omyl! Pozbierajte všetky svoje účty a bankové výpisy, zistite, čo dlžíte. Urobte si zoznam všetkého. Zapíšte si veriteľa, mesačnú splátku, celkovú dlžnú sumu, úrokovú sadzbu a dátum splatnosti.
KROK TRETÍ – ZISTITE, SVOJE MESAČNÉ VÝDAVKY
Skontrolujte všetko, na čo utratíte peniaze a urobte si zoznam všetkých kategórií vašich mesačných výdavkov. Zatiaľ nemusíte prideľovať žiadne peniaze žiadnym kategóriám (urobíte to v kroku 8). Pracujte na tom, aby ste získali zoznam kategórií. Pomôcť by vám mali všetky účty, ktoré ste zhromaždili v druhom kroku. Ďalším užitočným miestom, kde môžete začať, je generovanie bankových výpisov za posledné tri mesiace. Skontrolujte ich a každý mesiac zistíte, na čo utrácate peniaze.
Keď budete mať zoznam pripravený, prejdite na krok 4.
KROK ŠTVRTÝ – NEZABUDNITE NA ROČNÉ VÝDAVKY
Niektoré veci platíme iba raz ročne – napríklad členstvo v kluboch, dane z príjmu alebo poplatky za automobil, ako poistenie a podobne. Nenechajte tieto jednorazové ročné výdavky, aby sa vám pripomenuli, keď to najmenej budete čakať. Urobte si čas na rozmyslenie tých výdavkov, ktoré platíte iba raz ročne, a zapíšte si ich. Potom z rozpočtu 1/12 z tejto sumy pridajte každý mesiac do svojho rozpočtu.
KROK PIATY – UROBTE SI ZOZNAM PRÍJMOV
Aký je váš čistý príjem do domácnosti za mesiac zo všetkých zdrojov? Patria sem bočné príjmy, brigády, príspevky a podobne. Patria tu aj príležitostné príjmy.
KROK ŠIESTY – ROZHODNITE, ČO BUDE PLATENÉ A Z ČOHO
Ak je finančné plánovanie vašim koníčkom, ako je tomu u mňa, robíte si plán, ako svoje peniaze správne rozdeliť na mesiac. Pomocou dátumov splatnosti a dátumov, vašich príjmov, je ďalším krokom rozhodnúť, aké účty je potrebné zaplatiť z akého zdroja.
Je možné, že máte viacero zdrojov príjmu, prípadne ak ste na splácanie viacerí, môžete mať rôzne dátumy príjmov.
Urobte si zoznam, z akej výplaty sa budú platiť účty. Môže to vyzerať napríklad takto: Výplata 1 = mobilný telefón, kreditná karta. Výplata 2 = hypotéka, energie, poistenie auta.
Môj zoznam sa nikdy nemení, pretože moje výplatné dni sú predvídateľné a vždy v rovnaký deň. Ak ste platení nepravidelne, alebo sporadicky, budete možno musieť tento krok opakovať mesačne.
KROK SEDEM – ZVÁŽTE SPÔSOB PLATBY POLOVICE
To je to, keď musíte zaplatiť pravidelne sa vyskytujúcu splátku, napríklad hypotéku vo výške 300 Eur, a rozdelíte ju na polovicu. Z každej výplaty potom vezmete polovicu z celkového účtu, odložíte ju a v pravý čas zaplatíte celý účet.
To vám zabezpečí dve veci:
1./ Na splátku hypotéky nebudete myslieť oneskorene, pretože si necháte dosť času na jej splatenie skôr, ako je skutočne splatná
2./ Budete mať dostatok peňazí počas celého mesiaca.
Keby ste mali z jednej výplaty zobrať celých 300 Eur, mohlo by vás to obmedziť. Na ďalšie výdavky, ako je benzín alebo potraviny, by vám mohli peniaze chýbať a boli by ste nútený pravidelne siahať do rezervy.
Ak sa vám zdá, že pol mesiaca máte nedostatok peňazí a v druhej polovičke sa vám dýcha jednoduchšie, zvážte rozdelenie peňazí do svojho rozpočtu pomocou tejto metódy polovičnej platby.
Rozpočet založený na nule je absolútne zásadný pre správu vašich peňazí, splácanie dlhu rýchlejšie, ako ste si kedy mysleli, a pre splnenie vašich finančných cieľov.
KROK OSEM – NULOVÝ ROZPOČET
Deň predtým, ako dostanete výplatu, alebo ráno v deň výplaty, urobte pre túto výplatu rozpočet založený na nule. Použite zoznam, ktorý ste vytvorili ako pomôcku v kroku 6.
Rozpočet založený na nule je metóda rozpočtovania, pri ktorej rozpočtujete každé jedno euro príjmu až na cent. Zarobili ste tento deň 1 000 eur? Rozpočet 1 000 eur! Povedzte tým 1 000 eurám, kam majú ísť, namiesto toho, aby premýšľali, kam išli.
Tento krok nevynechajte! Toto je samozrejme dôležitá súčasť! Rozpočet založený na nule je absolútne zásadný pre správu vašich peňazí, splácanie dlhu rýchlejšie, ako ste si kedy mysleli, a pre splnenie vašich finančných cieľov.
Keď si robíte rozpočet, nezabudnite sa znovu pozrieť na ciele, ktoré ste si stanovili v kroku 1. Ak je vašou najvyššou prioritou vymanenie sa z dlhu, pošlete všetok voľný cent na dlh. Ak je vaším cieľom vytvorenie rezervy, pošlete každý ďalší cent na úspory. Ak je vaším cieľom zúčastniť sa na svadbe vášho bratranca v Košiciach za 3 mesiace a potrebujete 300 eur, vo svojom rozpočte si radšej vyčleňte 100 eur mesačne.
KROK DEVÄŤ – ROZDEĽTE SVOJE PENIAZE
Či už používate peňažné obálky, virtuálne obálky alebo nejakú aplikáciu na tvorbu rozpočtu, musíte svoje peniaze rozdeliť medzi svoje rozpočtové kategórie. Fyzicky alebo virtuálne, prípadne ich kombináciou, svoje peniaze skutočne rozdelíte do svojich rozpočtových kategórií.
Hneď ako dostanem zaplatené, urobím si rozpočet, rozdelím si peniaze do svojej obálkovej aplikácie a podľa aplikácie žijem a umriem. Na prvý pohľad vždy vidím, koľko môžem – musím v danej rozpočtovej kategórii minúť.
Ak máte smartphone, existuje veľa aplikácií na tvorbu rozpočtu a vytváranie obálok, ktoré urobia presne to isté – každá má svoje vlastné jedinečné funkcie a vlastnosti. Nájdite si takú, ktorú si obľúbite a bude vám pomáhať pri vašej ceste k bezdlžnosti.
Ak nechcete používať aplikáciu, môžete svoje peniaze rozdeliť aj pomocou skutočných peňažných obálok. Niektoré banky vám dokonca umožňujú vytvoriť viac podúčtov, a tak môžete svoje peniaze rozdeliť.
Vyberte si ľubovoľnú metódu, ale peniaze jednoducho rozdeľte podľa nulového rozpočtu.
KROK DESAŤ – ZAPLAŤTE SVOJE ÚČTY
Potom, čo ste pre svoj deň výplaty nastavili nulový rozpočet, rozdelili ste všetky svoje peniaze do kategórií na základe vášho rozpočtu pomocou virtuálnych, alebo hotovostných obálok, alebo inej aplikácie, je čas zaplatiť účty.
Každý výplatný deň si skontrolujte svoj rozpočet a okamžite uhraďte všetky účty, ktoré sú splatné z konkrétnej výplaty. Preveďte tieto peniaze z účtu čo najskôr. Nečakajte. Čakanie znamená, že môžete riskovať vznik poplatkov za oneskorené platby alebo ešte horšie. Budete v pokušení minúť peniaze inde.
Čo ak chcem začať rozpočtovať uprostred výplatného obdobia?
Najdôležitejšie je pripraviť si rozpočet vopred, kým nedostanete platbu. Chcete mať pripravený plán pre svoje peniaze skôr, ako ich dostanete, takže keď dôjde na deň výplaty, budete presne vedieť , čo robiť s každým centom.
Ak ste však nikdy predtým nevytvorili rozpočet a túžite hneď začať, nemusíte čakať na výplatu. Ak chcete začať plánovať rozpočet úplne prvýkrát v polovici výplatného obdobia, koncepty sú rovnaké.
Zistite, aké účty budú splatné od dnešného dňa do najbližšej platby, ktorú dostanete.
Zistite, koľko peňazí máte medzi dnešným dňom a najbližšou výplatou.
Vytvorte rozpočet založený na nule pre peniaze, ktoré teraz máte, a pripravte si plán na zaplatenie všetkých účtov, ktoré budú splatné pred vašim ďalším výplatným termínom.
Keď dôjde na ďalší deň výplaty, vytvorte pre tieto peniaze rozpočet založený na nule , skôr ako dostanete zaplatené.
Pokračujte do nekonečna s každou výplatou, ktorú získate.
Vydýchnite si, pretože konečne máte kontrolu nad svojimi peniazmi a hovoríte im, kam majú ísť – až po cent! – namiesto toho, aby ste sa čudovali, kam šli.
Pamätajte, že nikto nemôže napísať perfektný rozpočet. Najmä nie vtedy, keď začínate prvýkrát a v oblasti rozpočtu ste úplne nový.
Nikto nevie napísať perfektný rozpočet. Pokiaľ nie ste veštec. V takom prípade si poďte sadnúť vedľa mňa a pohovorme si. Pre všetkých ostatných nemôžete predpovedať budúcnosť a prekvapenia vás čakajú.
Najmä nemôžete napísať perfektný rozpočet, keď začínate a ste v danej téme úplný nováčik. Váš rozpočet sa nezmení iba mesiac po mesiaci, ale aj počas celého mesiaca. Budete musieť urobiť úpravy. Pravdepodobne ste na potraviny nemali dostatočný rozpočet a budete musieť ťahať z iných kategórií. Podceníte, koľko miniete v určitých kategóriách, a nadhodnotíte v iných. To je v poriadku. Čím viac času budete venovať rozpočtu, tým viac získate! Postupne upravujte rozpočet. Úprava rozpočtu, ako mesiac napreduje, nie je zlyhaním, je to len život.
Začiatkom úspechu vo všetkom je rozhodnutie začať .
Najdôležitejšie je len začať. Postupne na to prídete a s každým vytvoreným rozpočtom sa budete zlepšovať!
Úprimne priatelia, písanie o tom, ako vytvoriť rozpočet, je oveľa ťažšie ako jeho skutočné zostavenie! Dúfam, že vám tento príspevok na BLOGU všetko zjednoduší, ale ak nie, a ak máte nejaké otázky týkajúce sa zostavenia vášho prvého (alebo budúceho) rozpočtu, zanechajte svoje otázky v komentároch nižšie a radi vám pomôžeme!
Mohlo by vás zaujímať: